
- Raliul Japoniei a fost un test util pentru Hyundai Motorsport ca parte a dezvoltarii modelului Hyundai i20 N Rally 1
- Ott Tänak a terminat aceasta etapa pe locul patru, Adrien Fourmaux a fost nevoit sa abandoneze dupa o iesire in decor pe PS15, iar Thierry Neuville nu a luat startul in ultima zi din cauza unor probleme electrice
- La finalul etapei din Japonia, Ott Tänak a anuntat ca acesta este ultimul sau sezon complet din Campionatul Mondial de Raliuri
Echipa Hyundai Motorsport a adunat informatii importante pentru dezvoltarea modelului Hyundai i20 N Rally 1 in Raliul Japoniei, penultima etapa din Campionatul Mondial de Raliuri FIA (WRC). Dupa 20 de probe speciale, Ott Tänak si Martin Järveoja, coplilotul sau, au terminat raliul pe locul patru la general, in timp ce echipajele Adrien Fourmaux/Alexandre Coria si Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe au fost nevoite sa abandoneze in ultima zi.
Ott Tänak si Martin Järveoja au avut probleme pe tot parcursul raliului cu gasirea unor setari care sa-i ajute sa se implice in lupta pentru un loc pe podium. In schimb, au fost foarte rapizi in ultima zi, in conditii de ploaie torentiala. Echipajul estonian s-a impus pe PS15 si a terminat in top 3 si pe urmatorele trei probe. Tänak a terminat raliul pe pozitia a patra si a adunat doua puncte suplimentare in Power Stage si alte doua puncte pentru rezultatul din clasamentul zilei de duminica.
“Am avut parte de conditii foarte solicitante in ultima zi, dar m-am simtit mult mai bine la volan decat in zilele precedente. Masina a avut un comportament mult mai bun si chiar nu stiu care au fost problemele pe asfalt uscat. Vom investiga totul impreuna cu echipa si sunt sigur ca vom avea rezultate mai bune in Arabia Saudita. Va fi o etapa complet noua, pe un macadam mai dur si cred ca aceste conditii ar trebui sa ni se potriveasca mai bine”, a spus Ott Tänak.
La finalul acestei etape, Ott Tänak a anunțat și că acesta a fost ultimul său sezon complet în Campionatul Mondial de Raliuri. Colaborarea sa cu echipa Hyundai Shell Mobis World Rally Team s-a materializat cu un titlu mondial la constructori in 2020, 8 victorii si 28 de clasari pe podium.
“Dupa multe sezoane la cel mai inalt nivel in WRC, am decis ca 2025 va fi ultimul sezon complet in raliuri pentru mine. Nu e un ramas bun definitiv, dar este sansa de a-mi reincarca bateriile si de a ma concentra pe ce am de facut in viitor. Acest sport a jucat un rol foarte important in viata mea, dar acum este momentul sa iau o pauza si sa petrec mai mult timp cu familia, acasa in Estonia”, a mai adăugat Ott Tänak.
Adrien Fourmaux si Alexandre Coria, copilotul sau, au avut o evolutie foarte buna in aceasta etapa si pana pe speciala a 15-a au fost implicati in lupta pentru un loc pe podium in Raliul Japonei. Echipajul francez a facut insa o greseala pe prima proba de duminica si dupa iesirea in decor masina a fost mult prea avariata pentru a mai putea continua.
“In primul rand si cel mai important lucru, atat Alex, cat si eu, suntem ok dupa acest incident. Din pacate parbrizul s-a aburit si nu am avut o vizibilitate prea buna. Nu am auzit avertismentul din dictare si nici nu am vazut cum arata virajul. Am iesit in decor si am lovit cativa copaci, iar asta a distrus complet partea dreapta a masinii. Evident ca nu aveam cum sa continuam fara portiera asa ca ne-am oprit. Sunt dezamagit de acest final desigur, dar in acelasi timp am demonstrat ca putem fi rapizi si ca masina a evoluat mult pe aceasta suprafata”, a spus Adrien Fourmaux.
Dupa problemele din primele doua zile, duminca era singura sansa de a mai aduna puncte pentru Thierry Neuville si Martin Wydaeghe, copilotul sau. Inainte de prima proba a zilei a aparut insa o problema electrica la modelul Hyundai i20 N Rally1, iar stergatoarele nu au mai functionat, Neuville fiind nevoit sa abandoneze.
“Din pacate am avut o problema electrica la masina, in drum spre prima proba, iar stergatoarele nu au mai functionat. Tinand cont ca ploua torential am fost nevoiti sa abandonam. Imi pare rau pentru ca speram sa mai adun cateva puncte suplimentare in Super Sunday si Power Stage, dar si sa mai testam diverse setari pe asfaltl. A fost un raliu frustrant, dar acum trebuie sa ne concentram pe etapa din Arabia Saudita pentru a termina sezonul cu un rezultat cat mai bun posibil”, a spus Thierry Neuville.
Chiar daca rezultatele nu au fost cele asteptate, echipa Hyundai Shell Mobis World Rally Team a adunat informatii importante pentru dezvoltarea masinii, iar ritmul avut de Adrien Fourmaux a demonstrat ca se merge in directia buna.
“A fost un weekend dificil pentru echipa, dar plecam de aici intr-o nota pozitiva. Stim ca avem o masina rapida pe asfalt si ca dezvoltarea merge in directia buna. Am adunat multe informatii care ne vor ajuta sa intelegem mai bine comportamentul masinii si sa pregatim mai eficient etapele din sezonul urmator. Mergem acum in Arabia Saudita optimisti pentru ca urmeaza un raliu pe o suprafata pe care masina noastra s-a comportat bine pana acum si vrem sa profitam de aceasta oportunitate”, a spus Andrew Wheatley, directorul sportiv al echipei Hyundai Motorsport.
Urmatoarea etapa din Campionatul Mondial de Raliuri se va desfasura in perioada 25 – 29 noiembrie pe probele de macadam din Raliul Arabiei Saudite, o etapa complet noua in calendarul WRC, aceasta fiind si ultima pentru Ott Tänak in cadrul echipei Hyundai Motorsport.
“Ne pare rau ca Ott a luat aceasta decizie, dar intelegem faptul ca nu isi mai doreste sa participe un sezon complet in raliuri. Am obtinut multe succese impreuna, de la prima victorie in Estonia, la titlul constructorilor din 2020 si pana la cele 8 victorii si 28 de podiumuri. Este unul dintre cei mai buni piloti de raliuri din lume si as vrea sa-i multumesc pentru contributia sa la succesul echipei. Chiar daca ne despartim acum, Ott va face mereu parte din familia Hyundai. Multumesc Ott si sper sa ne mai intalnim”, a spus Cyril Abiteboul, presedintele Hyundai Motorsport.
Clasament general Raliul Japoniei 2025
| 1 | S. Ogier | V. Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | +3:21:08.9 |
| 2 | E. Evans | S. Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | +11.6 |
| 3 | S. Pajari | M. Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | 2:16.6 |
| 4 | O. Tänak | M. Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | +3:18.1 |
| 5 | G. Munster | L. Louka | Ford Puma Rally1 | +6:48.7 |
| 6 | K. Rovanperä | J. Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | +7:004 |
| 7 | O. Solberg | E. Edmondson | Ford Puma Rally1 | +9:35.5 |
| 8 | A. Cachón | B. Rozada | Toyota GR Yaris | +10:41.6 |
| 9 | N. Gryazin | K. Aleksandrov | Škoda Fabia RS | +11:36.2 |
| 10 | J. Solans | R. Sanjuan | Toyota GR Yaris | +12:26.0 |
Clasament Super Sunday Raliul Japoniei 2025
| 1 | S. Ogier | 48:13.19 |
| 2 | E. Evans | +5.1 |
| 3 | K. Rovanperä | +33.6 |
| 4 | O. Tänak | +43.6 |
| 5 | T. Katsuta | +52.9 |
Clasament general constructori - Campionatul Mondial de Raliuri FIA (WRC) - (dupa etapa a 13-a)
| 1 | Toyota Gazoo Racing World Rally Team | 692 puncte |
| 2 | Hyundai Shell Mobis World Rally Team | 464 p |
| 3 | M-Sport Ford World Rally Team | 1791p |
| 4 | Toyota Gazoo Racing World Rally Team 2 | 145 p |
Clasament general piloti - Campionatul Mondial de Raliuri FIA (WRC) - (dupa etapa a 13-a)
| 1 | E. Evans | 272 puncte |
| 2 | S. Ogier | 269 p |
| 3 | K. Rovanperä | 248 p |
| 4 | O. Tänak | 213 p |
| 5 | T. Neuville | 166 p |
| 6 | T. Katsuta | 111 p |
| 7 | A. Fourmaux | 96 p |
| 8 | S. Pajari | 94 p |
| 9 | O. Solberg | 70 p |
| 10 | G. Munster | 36 p |





